Isnin, 20 Disember 2010

nilai duit dulu dengan nilai duit sekarang..

pada skitar tahun 1960-an dan 70-an, agk susah utk kite jumpe org yg gaji nye beribu-ribu-ribu. maklum lh, mse tu gaji prmullaan bg pmegang ijazah sarjana muda cuma RM1,000 je sbulan. yg ade 'ijazah' SRP, kalo x silap ap yg bpk aku cite lh dorg just mnikmati gaji prmulaan RM200-RM300.

kadang2 aku pnah terfikir kalau kite sume hidup hari ini dgn gaji yg sama sperti dulu? kmungkinan aku kene buang pkataan 'hidup' dalam ayat td sbb ade kmungkinan kite sume mmg x dpt hidup dgn pndapatan yg sikit tu.

dulu, mse tahun 1960-an dan 70-an itu, byk yg boleh kite buat dgn wang bberapa ratus ringgit. mana tidknye kalau hnye dgn RM2.50 kite bole mkn tgh hari dgn mewah. siap dpt pekena jus oren atau air kotak. kalo ditmbah RM2 lg, kite bole dpt pula skotk rokok dan snaskah surat khabar.

apa yg bole kite miliki dgn duit RM2.50 skarang? mungkin spinggan nasi putih dgn sketul lauk bodoh-bodoh. tu pun kalo mkn kt kdai tepi jln.

aku bukn nk tulis psl ni dgn niat nk merungut ttg betapa payah nye hidup mse kini dan betapa mudh nye hidup di mse lalu. x de guna berbuat bgitu. kalo aku mrungut smpai abis air liur pun x de faedah nye.

so, terima kasih di ucap kn kpd yg sudi bce artikel aku yg pelik2 nie.. haha

assalamualaikum n slm sjhtera..
peace no war..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.